افتتاح بیست و یکمین نمایشگاه گل و گیاه در مشهد | شهردار مشهد: این نمایشگاه در سطح کشور یک برند محسوب می‌شود مراسم بزرگداشت روز فردوسی فردا در مشهد برگزار می‌شود(۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رئیس جمهور: با بودجه ۵۶ همتی نمی‌شود این شهر را مدیریت کرد فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌مناسبت روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گلایه شهروندان محله مهرآباد مشهد از مجهزنبودن زمین‌های ورزشی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی در مشهد ۶۰ هکتار از زمین‌های بلاتکلیف حاشیه شهر مشهد تعیین تکلیف شد هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط سالم قرار دارد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۹۶۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۰ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه شهید کلانتری، هاشمیه و ملک‌آباد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | خودمانی با یک راننده‌اتوبوس خانم برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی «هشت بهشت» در پارک ملت مشهد مقدس + فیلم ارتقاء حوزه مقاومت بسیج شهرداری مشهد مقدس به سازمان بسیج افشای خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی تملک ۲۷۰ پلاک از سوی سازمان زمین و مسکن در سال ۱۴۰۲ | اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به حاشیه شهر مشهد
سرخط خبرها

خیز ۴ ساله برای ایرانی سرسبز با کاشت یک میلیارد نهال

  • کد خبر: ۲۱۵۳۴۵
  • ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
خیز ۴ ساله برای ایرانی سرسبز با کاشت یک میلیارد نهال
طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که به مدت ۴ سال و با هدف حفظ منابع طبیعی در کشور اجرا خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز، این بار می‌خواهیم از زاویه‌ای دیگر به حفظ منابع طبیعی و ضرورت کاشت درخت بپردازیم، تصور کنید اگر فقط برای چند سال کاشت درخت متوقف شود چه اتفاقی می‌افتد؟ حداقل ۴ هزار روستا خالی ازسکنه می‌شوند، حدود ۷۰ فرودگاه کشور تعطیل، ۱۷۰۰ کیلومتر ریل راه‌آهن از دسترس خارج و اتوبان‌های زیادی زیر شن‌های بیابان مدفون می‌شوند. تمام این اتفاقات درکنار تشدید بیماری‌های تنفسی و افزایش مرگ و میر، درباره وقوع بحرانی انسانی هشدار می‌دهد.

پروژه‌های درختکاری بسیاری نیز در سراسر جهان با هدف احیای جنگل‌ها در حال اجراست. طرح کاشت یک میلیارد درخت در ایران یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی است که با هدف حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها و کاهش اثر گاز‌های گلخانه‌ای، تولید اکسیژن، حفاظت از منابع آب و خاک به اجرا درآمد. در این طرح بزرگ هر سال ۲۵۰ میلیون نهال در سراسر کشور کاشته می‌شود و تا پایان سال ۱۴۰۵ این تعداد مجموعا به یک میلیارد نهال می‌رسد.

هر ایرانی، سه نهال

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بنا به سنت هر ساله، هم‌زمان با فرارسیدن روز درختکاری و هفته منابع طبیعی اقدام به کاشت درخت می‌کنند. اما سال گذشته در مراسم روز درختکاری ایشان ضمن کاشت سه اصله نهال، فرمودند: «اگر براساس شعار انتخاب شده، هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.»

اهمیت کاشت نهال برهیچ کس پوشیده نیست. عدم توجه به محیط زیست، تخریب منابع طبیعی و جنگل‌های کشور طی سالیان گذشته، فرسایش خاک و هجوم ریزگرد‌ها به سرخس، وضعیت آلودگی هوای مشهد تنها بخشی از دلایلی است که کاشت درخت باید به صورت جدی‌تر در اولویت‌های کاری دستگاه‌های مربوطه قرار بگیرد. وجود خلا‌های قانونی برای حفظ جنگل‌ها و مراتع و جلوگیری از قطع طاق‌ها و نبود برنامه مدون از جمله موانعی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

کاشت یک میلیارد درخت از کجا نشئت می‌گیرد؟

کره زمین در ابتدا حدود ۶ تریلیون درخت داشته است که انسان‌ها نیمی از آن را قطع کرده‌اند و اکنون تنها حدود ۳ تریلیون درخت باقی مانده است و اگر با روند کنونی فرسایش جنگل‌ها و قطع درختان پیش برویم در دهه‌های آتی دیگر درختی روی این کره خاکی باقی نخواهد ماند و نفس بشر نیز به شماره خواهد افتاد.

حالا قرار شده در راستای یک کارزار جهانی، کاشت ۱ تریلیون اصله درخت در دستور کار کشور‌های جهان قرار بگیرد. کشور ایران نیز در قالب این طرح متعهد شده ۱ میلیارد اصله درخت ظرف مدت ۴ سال در فلات ایران بکارد که این اقدام از سال ۱۴۰۲ آغاز شده است.

کاشت یک میلیارد درخت، برای کشور ایران که دچار فقر جنگلی است ضرورتی اجتناب ناپذیر است و قطعا تحقق این مهم، بدون مشارکت گسترده و داوطلبانه مردم امکان تحقق نخواهد داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->